Stiftelsen arrangerar gratis vandringar

Västkuststiftelsen erbjuder kostnadsfria vandringar med bland annat fokus på fåglar, svampar och kulturhistoria. Syftet är att få fler att ta sig ut i naturen.

Av: Alicia Schumacher

NORR_Johanna Fraenkel/westsweden.com

Foto: Johanna Fraenkel/NORR Agency

Från slutet av mars till och med december arrangerar Västkuststiftelsen flera guidade vandringar i Västra Götaland. Förhoppningen är att vandringarna ska sänka tröskeln till naturen och samtidigt öka kunskapen om den.

– Ju fler vi är som har kunskap om vår natur, desto större blir också förmågan att ta hand om den på ett bra sätt. Dessutom visar undersökningar att vistelse i skog och mark har goda effekter på folkhälsan, win-win med andra ord, säger Linus Kron, VD på Västkuststiftelsen.

Alla vandringar äger rum i någon form av skyddad natur och är graderade från lätt till krävande. De flesta vandringarna har också ett tema, till exempel fåglar, insekter, geologi, svampar, kulturhistoria eller mossor. Majoriteten av vandringarna är gratis, förutom några få tillfällen där det tillkommer en avgift för båtfärd eller hyra av utrustning.

– Många blir förvånade över detta, framför allt med tanke på att våra vandringar håller en så hög kvalitet med riktigt kunniga och duktiga guider. Kanske är det Västra Götalands bäst bevarade friluftshemlighet?, säger Kim Lindqwister, kommunikatör på Västkuststiftelsen.

Vandringsprogrammet sträcker sig från den 24 mars till och med den 1 december 2024 och går att hitta på Västkuststiftelsens webbplats. I programmet finns även alternativ för familjer och för de som har lite svårare att ta sig fram.

Ett urval av vandringarna i vår: